0.8 C
Kołobrzeg
6 grudnia 2019
Także.pl
Image default
Kołobrzeg Kultura i rozrywka Wiadomości

Zmiany. Od nowego roku promocja „odchodzi” do Regionalnego Centrum Kultury

10 września podczas sesji Rady Miasta radni uchwalili nowy statut Regionalnego Centrum Kultury im. Z. Herberta. Od nowego roku w jednostce powstanie nowy wydział, który zajmie się promocją miasta. W tym celu zostanie zatrudnionych sześć nowych osób. Koszt ich etatów ma wynieść około 600 tysięcy złotych rocznie. Szykują się również zmiany we władzach instytucji – jednostka będzie miała nowego dyrektora (dziś RCK kieruje Tadeusz Kielar).
– Będziemy organizowali konkurs, który wyłoni najlepszego kandydata. – zapowiada prezydent Kołobrzegu, Anna Mieczkowska.

Wraz z powstaniem nowej jednostki, miasto zamierza zwiększyć liczbę Punktów Informacji Turystycznej do trzech, w tym jeden będzie funkcjonował sezonowo. RCK będzie też zajmować się wdrażaniem strategii promocji opracowanej przez firmę Eskadra z Krakowa.

O tym z czym wiąże się zmiana statutu Regionalnego Centrum Kultury i skąd taka decyzja, rozmawiamy z wiceprezydent Kołobrzegu ds. społecznych, Iloną Grędas-Wójtowicz.

– Radni 10 września przyjęli projekt chwały, który zmienia statut Regionalnego Centrum Kultury i od nowego roku RCK przejmie z Biura Prezydenta Miasta promocję.

-Ta uchwała była wynikiem przemyśleń i pracy pani prezydent, mojej i pracowników Biura Prezydenta Miasta. Decyzja zapadła po konsultacjach z dyrektorem RCK, Tadeuszem Kielarem i po przeanalizowaniu różnych form prowadzenia promocji, które już funkcjonowały w mieście, bo przypomnę, że w przeszłości zajmowała się nią spółka, następnie jednostka budżetowa, a teraz biuro prezydenta. Stwierdziliśmy, że ten obecny model wyczerpał się i nie spełnia oczekiwań. Podobnego zdania są też osoby, które przygotowują dla nas strategię promocji. Sygnały, że dotychczasową formułę trzeba zmienić, płynęły też od samych mieszkańców. Przyjęliśmy więc model działań oparty o nową instytucję kultury, która będzie miała poszerzony zakres zadań. Poza tym wynikającym z ustawy, czyli szeroko pojętym krzewieniem kultury, Regionalne Centrum Kultury będzie zajmować się również promocją.

Co dokładnie szwankowało w promocji miasta prowadzonej przez biuro prezydenta, że zapadła decyzja by przejęło ją Regionalne Centrum Kultury?
-Przede wszystkim promocja była tylko jednym z wielu zadań, a promocja z budżetem ponad dwumilionowym, jaki był przeznaczony na ten rok, powinna być jedynym zadaniem, jakim wydział jej dedykowany powinien się zajmować. Przypomnę, że Biuro Prezydenta Miasta zajmuje się między innymi pracą w zakresie współdziałania pani prezydent z różnymi podmiotami, w tym podmiotami zagranicznymi oraz wdrażaniem programów dotyczących wspierania i rozwoju samorządu terytorialnego, polityki informacyjnej miasta oraz turystyki. Nie można dobrze tych wszystkich zadań wykonywać na pół gwizdka.

Ponadto mocno doskwierał nam brak dostatecznej liczby osób, która by się właśnie tą promocją zajęła. W tej chwili są to pracownicy, którzy wśród wielu innych zadań mają wpisaną w angaż między innymi promocję. I to się nie sprawdziło. Zauważyliśmy też problem z finansowaniem niektórych wydarzeń. My jako miasto nie możemy finansować na przykład wyżywienia czy noclegu artystów, którzy przyjeżdżają do nas na występy w ramach różnych wydarzeń promocyjnych (np. na koncert na Otwarcie Lata – dop. red.), bo to by się wiązało z dodatkowymi kwestiami podatkowymi. Z kolei jednostka budżetowa, która ma wpisaną w swój statut na przykład organizację wydarzeń artystycznych, może finansować tego typu rzeczy. Tak więc kwestie rozliczeń wydarzeń będą o wiele prostsze dla jednostki budżetowej, niż finansowanie tego samego wydarzenia przez wydział Urzędu Miasta.

– W nowym statucie jest mowa o promocji zewnętrznej i wewnętrznej. Część tych działań ma być skierowana do mieszkańców.
-Bardzo mi zależy, żebyśmy myśleli nie tylko o osobach przyjeżdżających do Kołobrzegu, ale przede wszystkim o mieszkańcach i to oni w pierwszej kolejności mają odczuć zmianę. Celem promocji wewnętrznej jest budowanie i kształtowanie tożsamości mieszkańców, żeby w efekcie poczuli dumę z miejsca, w którym mieszkają. Jest wiele osób, szczególnie z dużych miast, które zazdroszczą nam miasta, w którym żyjemy.
W tym mieszczą się też takie działania czysto praktyczne, jak na przykład ułatwienie mieszkańcom codziennego funkcjonowania przez jeszcze lepszą politykę informacyjną, tak by odbierali swoje miasto jako jeszcze bardziej przyjazne.
Zależy mi, żeby ten szeroko pojęty marketing wewnętrzny skierowany do mieszkańców współgrał z tym zewnętrznym, żeby to nie były dwie wykluczające się rzeczy.

-Regionalne Centrum Kultury nie będzie się jednak zajmować tylko promocją miasta przez wydarzenia kulturalne, ale w nowym statucie jest również mowa o turystyce i gospodarce.
Chodzi o to, aby dać jak najszerszy zakres działalności i nie zamykać drogi instytucji w promowaniu miasta na różnych obszarach. Jeżeli chcemy efektywnie promować Kołobrzeg, to nie możemy zapominać ani o produktach turystycznych, ani o gospodarce. Takim dobrym przykładem jest rybołówstwo, które jest zarówno formą prowadzenia działalności gospodarczej, ale też produktem turystycznym i ono jak najbardziej zasługuje na promocję. Chcemy też stworzyć klimat, żeby mogły się w Kołobrzegu rozwijać nowe gałęzie gospodarcze. Chcemy promować Kołobrzeg nie tylko jako miejsce atrakcyjne pod kątem zamieszkania, spędzania czasu wolnego czy wakacji, ale również jako atrakcyjne miejsce do prowadzenia tu działalności gospodarczej.

-Zmiana statutu wiąże się z potrzebą zatrudnienia dodatkowych osób i przeprowadzeniem konkursu na dyrektora. A czy dotychczasowi pracownicy RCK muszą martwić się o swoje etaty?
-Chciałabym uspokoić, że żadnych zwolnień nie będzie. Na etapie prac nad nowym statutem RCK spotkałam się z pracownikami Regionalnego Centrum Kultury i wyjaśniłam, że niczego nie likwidujemy, tylko dodajemy. W tym celu zostanie zatrudnionych sześć osób, które będą zajmować się tylko promocją i organizacją dużych wydarzeń promocyjno – kulturalnych. Samo Centrum też skorzysta na tej zmianie. Chcemy, żeby te wydarzenia kulturalne, które mają już miejsce w RCK, jak na przykład nasz rodzimy, ceniony i świetnie odbierany festiwal RCK PRO JAZZ, miał właściwą oprawę promocyjną. Tych wydarzeń kulturalnych jest zresztą znacznie więcej. W tym sezonie letnim RCK przygotowało ich ponad 70. Dla nich powstanie profesjonalny mediaplan.

-Dziękujemy za rozmowę.

Powiązane wpisy

Złoty Pociąg jutro zawita do Kołobrzegu

admin

Autokary do kontroli

admin

Kołobrzeski szpital wzbogaci się o nową karetkę

admin

Zostaw komentarz