3 C
Kołobrzeg
14 listopada 2019
Także.pl
Image default
Sport

Ruch może zastąpić niemal każdy lek

“Ruch może zastąpić niemal każdy lek, ale żaden lek nie zastąpi ruchu” – dzisiaj te słowa Wojciecha Oczko – lekarz Stefana Batorego i Zygmunta III Wazy – nabierają jeszcze większego znaczenia.


Tak, wiemy już że powinno się, a wręcz trzeba aktywnie spędzać „jesień” życia. Lecz pojawia się kolejny problem, jaką formę aktywności wybrać?
Zwykle jest to powrót do dyscypliny ulubionej w latach młodości. Jeśli ktoś jednak nie miał takiej, której oddawał się w każdej wolnej chwili, to ma problem z wyborem. Na dzień dzisiejszy mamy bez porównania szerszy dostęp do boisk, sal treningowych, basenów, a i ilość dyscyplin jest przytłaczająca, zwłaszcza dla mieszkańców miast. A co najważniejsze, mamy dostęp do profesjonalnej pomocy, czyli czegoś co było „towarem” bardzo deficytowym kilkadziesiąt lat temu. A uwierzcie mi po raz kolejny, trener z wiedzą poglebianą przez lata pracy to prawdziwy skarb. A korzystając z jego wiedzy, oszczędzimy sobie wielu niepotrzebnych i często nieprzyjemnych kontuzji.
Ale do rzeczy, od czego zacząć? Tak naprawdę to Wy powinniście wiedzieć jakim stanem zdrowia dysponujecie i na co możecie sobie pozwolić. Nie „wskakujemy” od razu pod sztangę i nie wyciskamy przysłowiowych 100 kg.
Zaczynamy z umiarem i stopniowo dawkujemy sobie aktywność fizyczną. Pamiętajcie że możecie praktycznie wszystko, pod warunkiem tylko że wasze ciała będą do tego przygotowane.
I nieważne co, siłownia.. jogging.. joga.. basen.. możliwości macie mnóstwo, a ograniczanie się do jednej dyscypliny. Jakby to powiedzieć? Jest nie na miejscu. Róbcie to co sprawia Wam przyjemność, to co spowoduje że będziecie chcieli rano otworzyć oczy i pokonać „następny szczebel” coś co zawsze chcieliście robić, ale nie było na to czasu Kochani. Ale pamiętajcie o jednym. Wszystko z umiarem, nie próbujemy przebiec 20 km pierwszego dnia, czy podnieść 100 kg na drugim treningu. Spokojnie, zdąrzycie, a nawet jeżeli nie. To co się stanie? Świat sie nie zawali. Pamiętajcie najważniejsze ażeby czerpać z tego przyjemność, a dzięki temu poprawa stanu zdrowia będzie efektem ubocznym. Prawda że piękne.
A więc jak zacząć hmm… na początek po długiej przerwie proponuje spacery. Ale nie takie z przesiadywaniem na ławce w parku. Tylko prawdziwą aktywność fizyczną.
Np nordic walking, czyli marsz z kijkami, który odciąża stawy i pobudza krążenie. Idealne rozwiązanie na początek przygody, przepraszam. Na wznowienie przygody ze sportem.
Dodatkowym świetnym sposobem na ponowny start seniorów jest też basen, gdzie można uprawiać przyjazny dla kręgosłupa aqua aerobic, a także relaksująca joga. Natomiast miłośnicy muzyki mogą zdecydować się na kursy tańca dla seniorów. Każda forma aktywności wykraczająca poza czynności wykonywane na co dzień, usprawnia układ ruchowy.
A gdy już wdrożymy się już w te zajęcie, nie mówię ze wszystkie. Spokojnie, wybranie dwóch form ruchu będzie idealnym rozwiązaniem, które szczerze polecam na sam początek.
To kolejnym etapem przygody z aktywnością fizyczną powinna być gimnastyka Kochani. Zestaw ćwiczeń, na które może sobie pozwolić każdy senior, powinny być one przede wszystkim przyjazne dla stawów i kręgosłupa oraz nie mogą powodować znacznego wzrostu ciśnienia tętniczego. Bezpieczny trening zakłada powolne, ale precyzyjne ruchy wykonywane w stabilnej pozycji.
Przykładowy zestaw ćwiczeń:
1. Uginanie nóg w pozycji leżącej.
2. Nożyce.
3. Pogłębianie wykroku z pozycji leżącej.
4. Unoszenie nóg z klęku podpartego.
5. Plank na piłce gimnastycznej.
Prawda że proste, tylko zacząć, ale pamiętajcie o najważniejszym, dzięki ćwiczeniom można poprawić kondycję, zmniejszyć ryzyko kontuzji, wzmocnić mięśnie, dotlenić organizm, a nawet trwale obniżyć ciśnienie tętnicze krwi oraz zapobiec wielu chorobom, np. depresji. Gimnastyka nie może zaszkodzić, o ile jest dostosowana do indywidualnych potrzeb organizmu. Więc czasem lepiej oddać się w ręce specjalisty, człowieka z doświadczeniem. Nie ryzykować robiąc coś na własną rękę.
Trzymam za Was kciuki Kochani

Grzegorz Gawrysiak

Powiązane wpisy

Biegiem świętowali niepodległość

admin

W meczach na wózkach wspierali pogorzelca

admin

Zmagania w turnieju siatkarskim

admin

Zostaw komentarz