18.9 C
Kołobrzeg
2 czerwca 2020
Także.pl
Image default

Odporność

Kochani! Obecnie mamy czas pandemii,, reklamy w telewizji atakują Nas z ,,lekami” na odporność, ale chciałabym Wam coś na prostować, bo hmm jakby stanie w kolejce po rutinoscorbin w tej chwili nie bardzo ma sens… 

Odporność to coś co budujemy miesiącami ba! nawet latami. Zaczynamy już od okresu niemowlęctwa. Myślicie, że nagle w kilka godzin za pomocą rutinoscorbinu, czosnku czy imbiru tą odporność zbudujecie? No nie, to tylko chwyt marketingowy i więcej pracy dla farmaceutów którzy te specyfiki kupują! 

Co wpływa na Naszą odporność? 
Przede wszystkim tryb życia, to jak żyjemy, jak się odżywiamy czy dbamy o aktywność fizyczną! 

Co szkodzi? 
*palenie tytoniu, 
*nieregularne odżywianie, 
*nadużywanie alkoholu, 
*stres i napięcia emocjonalne, 
*antybiotykoterapia. 

A co pomaga? 
*właściwe odżywianie, 
*prawidłowa pielęgnacja ciała (nie przegrzewanie ciała, właściwy ubiór, dobre jakościowo ciuchy, chodzi tu głownie o oddychającą odzież) 
*hartowanie organizmu, 
*szczepienia ochronne, 

Odżywianie a odporność 
Odżywianie jest ważne już od pierwszych dni naszego życia. Dla noworodka i niemowlęcia najlepszym pokarmem jest mleko matki, ponieważ ma nie tylko optymalny skład odżywczy, ale jest również bogate w przeciwciała odpornościowe, dzięki czemu dzieci karmione piersią rzadziej chorują. Wraz z kolejnymi miesiącami i latami życia dziecka dietę rozszerzamy i wzbogacamy o produkty takie, jak: warzywa, owoce, mięso i jajka będące źródłem niezbędnych składników odżywczych, wielu witamin i minerałów. Właściwie zbilansowana dieta zabezpiecza dzieci i dorosłych przed niedoborami pokarmowymi i osłabieniem odporności. 

Warto tu wymienić takie składniki odżywcze, jak np. witaminę C, która zmniejsza przepuszczalność naczyń krwionośnych włosowatych i wzmacnia ich ściany, dzięki czemu zwiększa się odporność błon śluzowych na zakażenie, cynk, który bierze udział w produkowaniu przeciwciał odpornościowych czy żelazo, które zapobiega niedokrwistości usposabiającej do zwiększonej podatności na infekcję. 

Dieta 
To co ciągłe Wam powtarzam, dużo warzyw, owoców, mięso, jaja, ryby, zdrowe tłuszcze. Wszystko jest dla ludzi, ale stołowanie się w McDonald’s czy kfc na codzień nie pomoże! 

Ruch! 
Przede wszystkim ruch, spacery, siłownia, rower cokolwiek! 

A co możemy zrobić teraz? 
Myć i dezynfekować ręce, unikać tłumów i nadal w miarę możliwości dobrze się odżywiać

Monika Gawrysiak 
Kuźnia Kołobrzeg

Artykuł opublikowany w marcowym wydaniu Miesięcznika TAKŻE.

Powiązane wpisy

Półkolonie 2020 z MOSiRem

Redakcja

Sezon żeglarski rozpoczęty

Redakcja

Geblewicz odpowiada na apel przedsiębiorców i pyta premiera o datę otwarcia granic

Redakcja

Zostaw komentarz