20.6 C
Kołobrzeg
5 lipca 2020
Także.pl

Nowoczesna edukacja w “Sienkiewiczu” (wywiad)

Rozmawiamy z Dyrektor Szkoły Katarzyną Karaźniewicz-Deczyńską o nowych sposobach nauczania.

Jak w praktyce wygląda praca z drukarką 3D? Czego uczy się młodzież z Sienkiewicza?

W ramach projektu „Kołobrzeg 3D” uczniowie sami tworzą obiekty historycznego Kołobrzegu, gdyż nie ma ich nigdzie w internecie. Na ich podstawie tworzą projekty do wydruku. Muszą się przy tym wykazać dużą wiedzą matematyczno – fizyczną, by poprawnie przeskalować i wykonać obiekty, które potem drukarka 3D prawidłowo musi wydrukować. Przy okazji tych zajęć prowadzonych przez nauczyciela informatyki pana Jacka Kawałka, poznają też historię naszego miasta. Myślę, że jest to wiedza nie do przecenienia. Ponadto świetnie rozwija zainteresowania, ostatnio uczniowie pracują też nad stworzeniem modelu 3D wraku, który spoczywa na dnie morza 1, 5 km przed kołobrzeskim molo. Następnym etapem będzie stworzenie oryginalnego modelu zatopionej kanonierki, który w efekcie będzie wystawiony w Muzeum Oręża Polskiego.

Młodzi programiści. Jak przestawić szkołę na szybkie tory przemian?

Wiadomym jest fakt, że programistów na rynku brakuje. Wychodząc zatem naprzeciw  zapotrzebowaniem pracodawców, uruchomiliśmy w naszej szkole szereg bezpłatnych zajęć dodatkowych rozwijających zainteresowania młodzieży w tym obszarze. I tak np. pani Jolanta Kapelańczyk prowadzi zajęcia programowania wspomagane przez Fundację Media 3.0 oraz Ministerstwo Cyfryzacji. W ramach tego projektu uczniowie mają dostęp do darmowych materiałów i szkoleń online. Nasi uczniowie mają też możliwość nauki programowania w zakresie robotyki, dzięki czemu efekt ich pracy jest widoczny w świecie rzeczywistym, gdyż roboty wykonują ich programy. Programowanie jest łączone z nauką podstaw elektroniki, mechaniki i projektowania.

Czego będą się uczyć uczniowie szkoły i jak ta wiedza może się przydać w dorosłym życiu?

Uczniowie naszej szkoły mają możliwość korzystania z bogatej oferty zajęć dodatkowych, np. niedawno w naszej szkole uruchomiliśmy profil humanistyczno-psychologiczny, cieszący się dużym zainteresowaniem. W ramach programu autorskiego uczniowie tej klasy uczestniczą w zajęciach z psychologii, pedagogiki czy biologii dla psychologów, uczestniczą też w zajęciach organizowanych przez specjalistów, tj. warsztaty interpersonalne, co z pewnością będą mogli wykorzystać na studiach, a także wykonując zawód, który wybiorą zgodnie z profilem. W klasie medialnej uczestniczą w warsztatach dziennikarskich, co potem wykorzystują tworząc słynną już gazetę „Łomot”. Swoją kreatywność mogą też sprawdzać w kole teatralnym. W klasie politechnicznej czy biologiczno- chemicznej mogą rozwijać swoje pasje poprzez wyjazdy tematyczne na wyższe uczelnie, uczestnicząc w laboratoriach, poznają interesujące ich dziedziny w praktyce. O technikum zostało już dużo powiedziane, ale dodam tylko, że ponownie zdobyliśmy pierwsze miejsce w województwie i nie zamierzamy osiąść na laurach. Nowością w naszej szkole jest od niedawna wykorzystywanie iPadów na lekcjach- i to nie tylko w ramach przedmiotów zawodowych.

Jakie kolejne kroki pani w tym kierunku planuje?

Zależy mi na ciągłym podnoszeniu jakości nauczania, zatem moim priorytetem jest nieustanne unowocześnianie procesu edukacji. Zamierzam pozyskać środki na odnowienie pracowni komputerowych, marzy mi się także renowacja sali teatralnej, ciągłe doposażenie klasopracowni np. o tablice interaktywne. Duże zainteresowanie naszą szkołą w zeszłym roku spowodowało, że otworzyliśmy o jeden oddział więcej, więc wydaje mi się, że moje działania idą w dobrym kierunku. Wszelkie nasze działania są wspierane przez władze powiatowe na czele ze Starostą Tomaszem Tamborskim. Dzięki czemu możemy wspólnie realizować innowacyjne pomysły dla dobra młodzieży.  Najważniejsze to słuchać młodych ludzi, bo to ich glos liczy się w edukacji najbardziej, dlatego ciągle weryfikuję swoje plany tak, by nasza oferta spełniała jak najlepiej ich oczekiwania. Wysoka zdawalność na egzaminie dojrzałości to nie tylko efekt wzmożonej pracy nauczycieli i uczniów, ale także  wynik wszystkich działań wzbogacających proces dydaktyczny.

tekst pochodzi z Miesięcznika Także