18.4 C
Kołobrzeg
19 sierpnia 2019
Także.pl
Image default
Porady Sport

Niech wiek nie będzie wymówką

Po pierwsze i najważniejsze nie ma czegoś takiego jak „jestem za stary na ćwiczenia fizyczne”, a w haśle „wiek to tylko liczba” jest ukryte wiele prawdy. To od Nas zależy w jaki przeżyjemy jesień życia. Może wiosna już się nie powtórzy, ale jak się postaramy to mogę zagwarantować piękna „złotą jesień”. W Polsce do aktywności fizycznej przekonanych jest niewiele osób po 60 roku życia. Brakuje im konsekwencji, kieruje Nimi strach a także brak wiedzy na temat tego w jaki sposób mogą sobie pomóc. Bądź gdzie takowej pomocy szukać. 

Często okres przejścia na emeryturę wiąże się z całkowitym zaprzestaniem jakiejkolwiek aktywności fizycznej. Do tej pory zmuszeni byliście do jakiegokolwiek ruchu. Praca, zakupy, spotkania ze znajomymi. Po przejściu na emeryturę postanawiacie „odetchnąć” i jest to najgorsze co możecie sobie zafundować. Nagle z tygodnia na tydzień coraz trudniej jest się podnieść z łóżka, a torba z zakupami staje się coraz cięższa. To brak aktywności fizycznej, dopóki życie codzienne zmuszało Was do jakiegokolwiek ruchu, mimo wszystko czuliście się lepiej. Wasze mięśnie i stawy pracowały. A w momencie gdy postanowiliście odpocząć i siedliście „na tyłku” za przeproszeniem, to pozbawiliście się tej namiastki aktywności fizycznej, a Wasze ciała z dnia na dzień zaczęły funkcjonować coraz gorzej. 

„nieużywana maszyna szybko rdzewieje” 

Ale konkrety, dlaczego ćwiczenia po 60. roku życia mogą przynieść więcej korzyści, niż można by tylko przypuszczać. Przede wszystkim ruch pobudza krążenie krwi. Oprócz tego, w trakcie wysiłku lepiej funkcjonuje układ oddechowy. Skutkiem obu jest zwiększenie ilości tlenu w organizmie. 

Poprawa krążenia krwi wpływa jednak także i na tempo oczyszczania organizmu z toksyn i ze zbędnych produktów przemiany materii. Gdy krew sprawniej krąży po organizmie, z komórek szybciej usuwane są szkodliwe substancje – a następnie całkowicie wydalane z organizmu.

W trakcie wysiłku bogata w tlen krew dociera także i do mózgowia – zjawisko to sprawia, że Nasze  „centrum zarządzania” całym organizmem może pracować zdecydowanie wydolniej. No i chyba nie muszę przypominać o tym że aktywność ruchowa osób starszych znacząco redukuje ryzyko przyrostu masy ciała. Nadwaga prowadzić zaś może do schorzeń, których powikłania skutkują skróceniem długości życia, takich jak m.in. nadciśnienie tętnicze czy otyłość. Można więc zwyczajnie powiedzieć, że aktywność fizyczna seniorów może wydłużać życie!

Jaki sport, jaką formę ducha wybrać po 60?

Tak naprawdę osoby starsze mogą uprawiać każdą dyscyplinę sportu – warunkiem jest posiadanie przez niej odpowiedniej kondycji i dobrego ogólnego stanu zdrowia. Jeżeli więc ktoś przez całą swoją młodość brał udział w maratonach, prawdopodobnie będzie mógł to czynić również i w jesieni życia. Kiedy jednak ćwiczyć decyduje się osoba, która przez dłuższy czas z ruchem była na bakier, wtedy już raczej konieczne jest zachowanie zdrowego rozsądku i pamiętanie o tym, aby się nie przeforsowywać.

Możecie wszystko Kochani, ale małą łyżeczką. Małymi krokami dojdziecie na szczyt. Pamiętajcie żeby „forma nie przerosła treści”. Przykładowo dla osób zmagających się z jakimiś schorzeniami kardiologicznymi dobrym rozwiązaniem będzie spacerowanie czy uprawianie nordic walkingu. Aktywnością, która nie obciąża zbytnio organizmu, może być także pływanie czy jazda na rowerze.

Pamiętajcie aby dostosować formę aktywnosci do Waszych możliwości i stanu zdrowia. I spokojnie, z tygodnia na tydzień. Z miesiąca na miesiąc będziecie mogli pokonywać kolejne stopnie i kolejne bariery. 

Kochani Seniorzy, nie dajcie sobie wmówić że nie możecie… że to nie odpowiednie, że ble ble ble nieważne czy w domu, czy na siłowni, na basenie, może nawet w parku. 

WAŻNE żeby zacząć i wytrwać w postanowieniu, trzymam za Was kciuki

Miłego
Grzegorz Gawrysiak

fot. Katarzyna Monika Majewska 

Powiązane wpisy

Sukces Marceliny Skwarek i Kazika Ciołka w Czechach

admin

Trwają zapisy na Kołobrzeski Bieg Niepodległości

admin

Mistrzostwa w Piłce Halowej Księży 

admin

Zostaw komentarz